Skip to content
GitLab
Explore
Sign in
Primary navigation
Search or go to…
Project
A
Akreditace
Manage
Activity
Members
Labels
Plan
Issues
Issue boards
Milestones
Wiki
Code
Merge requests
Repository
Branches
Commits
Tags
Repository graph
Compare revisions
Snippets
Deploy
Releases
Package registry
Model registry
Operate
Terraform modules
Monitor
Incidents
Analyze
Value stream analytics
Contributor analytics
Repository analytics
Model experiments
Help
Help
Support
GitLab documentation
Compare GitLab plans
GitLab community forum
Contribute to GitLab
Provide feedback
Keyboard shortcuts
?
Snippets
Groups
Projects
Show more breadcrumbs
Martin Mareš
Akreditace
Commits
f0f636f8
Commit
f0f636f8
authored
4 months ago
by
Martin Mareš
Browse files
Options
Downloads
Patches
Plain Diff
v1
parent
140df309
No related branches found
No related tags found
No related merge requests found
Changes
1
Show whitespace changes
Inline
Side-by-side
Showing
1 changed file
poznamky.md
+47
-4
47 additions, 4 deletions
poznamky.md
with
47 additions
and
4 deletions
poznamky.md
+
47
−
4
View file @
f0f636f8
...
...
@@ -85,21 +85,64 @@ už na začátku semestru napsáním testu.
## Úvod do počítačových sítí
PHP
V části o webu bych už opravdu neučil PHP. Pokud chceme studenty naučit vyrábět
jednoduché webové aplikace, pojďme to ukázat na Pythonu (třeba s frameworkem Flask).
## Úvod do Linuxu
V Úvodu do Linuxu je několik témat, které vůbec nesouvisí s hlavním smyslem předmětu:
zejména tvorba balíčků v Pythonu, používání Gitu a trochu také testování. Chápu,
že se tam objevily proto, že se nikam jinam nevešly, ale pojďme se zamyslet,
zda jim teď neumíme najít lepší místo. Něco z toho by myslím mohlo být v Programování
1 nebo 2.
## Anglický jazyk
Revidoval bych, jakou odbornou slovní zásobu studenty učíme. Když jsem slovníček
naposledy viděl, vůbec nepřipomínal něco relevantního pro studenty informatiky.
## Databázové systémy
## Výroková a predikátová logika
Znalost databází mi přijde pro informatiky důležitá, ale uvážil bych, zda má smysl
učit teorii za databázemi (relační algebru apod.), když se stejně dá probrat jenom
povrchně. Podobně s transakcemi: určitě je dobré ukázat problémy, které mohou
při zpracování transakcí nastat, ale nedává mi moc smysl učit algoritmy, které
jsou natolik zjednodušené, že v praxi nejsou použitelné (například proto, že
předpokládají, že množina řádků, se kterymi transakce pracuje, je fixní,
tedy že neexistuje SELECT).
Mnohem raději bych kurz posunul praktickým směrem. Pojďme studenty učit pokročilejší
části SQL a různé druhy indexů. A možná trochu víc nahlédnout do no-SQL světa, třeba
ukázat SPARQL.
## Neprocedurální programování
Dává pořád smysl věnovat tolik času Prologu? Nebylo by lepší zanořit se hlouběji
do světa funkcionálního programování?
## Programování v XYZ
Naše nabídka „velkých“ programovacích předmětů mi přijde dost nevyvážená.
Minimálně Rust už v dnešním světě hraje podobně důležitou roli jako C++.
Neumíme do nabídky přidat i nějaké pokročilé funkcionální programování?
## Výroková a predikátová logika
U současné podoby VPL těžko hledám argumenty, proč by to měl byt povinný předmět
pro všechna zaměření. Jistě se jedná o jeden ze základních stavebních kamenů
matematiky, ale to mi nepřijde jako dobrý důvod: velmi podobným základním kamenem
je teorie množin a ta je jen PV, navíc pouze pro část zaměření.
Měli bychom si nejdřív ujasnit, které části logiky jsou pro informatiky tak zásadní,
a kurz postavit kolem nich. A alespoň stejně intenzivně jako formalismu logiky se
věnovat i motivaci za tímto formalismem.
## Extras
Obecněji: V matematice i informatice se v poslední době čím dál víc prosazují
systémy strojově verifikovaných / strojově asistovaných důkazů. Ať už v samotné
matematice (Lean, Coq), tak ve formálním dokazování správnosti programů.
A myslím, že tento trend bude v dalších letech ještě sílit.
-
SAT
Nedávalo by smysl nahradit Logiku povinným kurzem, který by směřoval k používání
důkazových asistentů a podobných nástrojů? Přednáška by se věnovala teorii za těmito
nástroji, cvičení zejména jejich praktickému použití.
This diff is collapsed.
Click to expand it.
Preview
0%
Loading
Try again
or
attach a new file
.
Cancel
You are about to add
0
people
to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Save comment
Cancel
Please
register
or
sign in
to comment