Select Git revision
org_index.html
doc_garant.html 9.82 KiB
{% extends "base.html" %}
{% block title %}Návod pro garanty{% endblock %}
{% block body %}
<h3>Účty a role</h3>
<p>Každý <b>účet</b> v systému je jednoznačně identifikovaný e-mailovou
adresou. Rozlišujeme účty účastníků, organizátorů a správců.
Organizátorské účty mohou mít přiděleny <b>role</b> pro jednotlivé
oblasti (kraje, okresy, školy), kategorie či kola soutěže.
<p>Existují tyto role:
<ul>
<li><b>celostátní garant</b> – má právo spravovat soutěž, zakládat
účty účastníkům a registrovat je do soutěže, zakládat účty
organizátorům a přidělovat jim role, spravovat odevzdaná řešení
<li><b>krajský garant</b> – má právo spravovat soutěž ve svém kraji
(systém dovolí tuto roli přidělit i na jiné úrovni než kraj,
ale nedělejte to prosím)
<li><b>okresní garant</b> – má právo spravovat soutěž ve svém okrese
(systém dovolí tuto roli přidělit i na jiné úrovni než okres,
ale nedělejte to prosím)
<li><b>školní garant</b> – má právo spravovat soutěž na své škole
(systém dovolí tuto roli přidělit i na jiné úrovni než škola,
ale nedělejte to prosím)
<li><b>dozor</b> – může v rámci nějakého soutěžního místa (to je třeba škola)
odevzdávat řešení za účastníky, a to i po oficiálním konci soutěže
<li><b>opravovatel</b> – může si prohlížet a stahovat odevzdaná řešení,
nahrávat opravená řešení a udělovat body a komentáře.
</ul>
<p>Role se přidělují takto:
<ul>
<li>V záložce „Organizátoři“ se pokusíte příslušného organizátora najít.
<li>Pokud tam ještě není, tlačítkem „Nový organizátor“ mu založíte účet.
Systém automaticky pošle e-mail s odkazem na nastavení hesla.
<li>Pak tlačítkem „Detail“ přejdete na informace o účtu, kde najdete
i formulář na přidělování rolí.
</ul>
<h3>Hierarchie míst</h3>
<p>Jednotlivé oblasti a školy, kde se soutěží, jsou zařazeny do hierarchie <b>míst</b>.
Jsou to:
<ul>
<li><b>stát</b>
<li><b>kraj</b>
<li><b>okres</b>
<li><b>obec</b>
<li><b>škola</b> či obecné <b>soutěžní místo</b>
</ul>
<p>Každé místo má přiřazeno <b>jméno</b>, pod kterým se uvádí na webu, ve výsledkových listinách apod.
Také může mít nepovinný <b>kód</b> z písmen a číslic – pomocí něj se na místo odkazuje v tabulkách.
Kraje a okresy mají kódy podle automobilových SPZ. Dalším místům je můžete přidělit. Nemá-li místo
kód, použije se interní ve tvaru <tt>#</tt><i>číslo</i>.
<p>Místa od obce níže mohou editovat garanti, vyšší oblasti pouze správce.
<h4 id=kodskoly>Pojmenování škol</h4>
<p>Oficiální názvy škol zkracujeme do systematické podoby, kterou uvádíme ve výsledkových listinách.
Držte se prosím následujících konvencí:
<ul>
<li><b>G Turnov</b> – jediné gymnázium ve městě
<li><b>ZŠ Česká Lípa, Šluknovská</b> – pokud je škol ve městě více, rozlišujeme je ulicí;
číslo domu obvykle vynecháváme
<li><b>SPŠ stavební, Liberec</b> – u odborných škol uvádíme obor
<li><b>G Matyáše Lercha, Brno</b> – pokud má škola netriviální název, použijeme ho
<li><b>Moravské G Brno</b> – u názvů končících typem školy neoddělujeme město čárkou
<li><b>G Nad Štolou, Praha 7</b> – v Praze uvádíme i městský obvod
</ul>
<h3>Soutěžní kola</h3>
<p>Olympiáda se skládá ze <b>soutěžních kol</b>. Každé kolo má tyto vlastnosti:
<ul>
<li><b>ročník MO</b> (nyní 70)
<li><b>kategorie</b> (A, P, Z5, …)
<li><b>pořadí</b> v rámci kategorie (1, 2, …)
<li><b>část</b> – u běžných kol 0, jinak viz níže
<li><b>úroveň</b> v hierarchii míst, na které se odehrává (to může být celá republika,
kraj, okres apod.). Odpovídá tomu, pro jaké oblasti se sestavují samostatné
výsledkové listiny.
<li><b>název</b> – třeba „Krajské kolo“
<li><b>zadání</b> – systém může účastníkům a dozoru ukazovat zadání (ale zatím ho může nahrávat jen správce)
<li><b>čas zveřejnění úloh</b> pro účastníky a dozor
<li><b>čas konce odevzdávání</b> pro účastníky a dozor; později je stále možné odevzdávat, ale řešení jsou označena jako opožděná
</ul>
<p>Pro každé kolo pak existují <b>soutěže</b> – instance kola v jednotlivých oblastech.
Např. krajské kolo má samostatnou soutěž v každém kraji.
<p>Soutěžní kolo se nachází v jednom z následujících stavů:
<ul>
<li>připravuje se – kolo je zatím přístupné jenom organizátorům;
účastníci vidí jen, že kolo existuje (pokud jsou do něj pozvaní),
a termín začátku soutěže.
<li>běží – účastníkům je dostupné zadání (po zadaném čase) a mohou odevzdávat,
dozor také může odevzdávat. Opravovatelé si mohou průběžně prohlížet
odevzdané úlohy, ale ještě nemohou nic měnit.
<li>opravuje se – opravovatelé si mohou stahovat finální verzi řešení, nahrávat opravená
řešení a vyplňovat body a poznámky.
<li>ukončeno – opravená řešení, body a poznámky jsou dostupné účastníkům (vše pouze
ve finální verzi), opravovatelé už nemohou nic měnit.
<li>po oblastech – soutěž v každé oblasti si může nastavit svůj stav (viz níže)
</ul>
<p>Omezení daná stavem soutěže neplatí pro garanty, ti mohou vždy všechno.
<p>Kola zatím zakládá správce, soutěž může založit garant (přesněji řečeno kdokoliv,
kdo pak bude mít právo tuto soutěž spravovat). Pokud chcete založit soutěže ve všech
krajích/okresech, řekněte si správci, ten to umí udělat najednou.
<p>Kolo může mít <b>více částí</b> – typický příklad je ústřední kolo, které se skládá
z dvou soutěžních dnů. OSMO tuto situaci reprezentuje <b>skupinou kol</b>, která sdílí
kategorii a pořadí kola, ale mají různá čísla částí. Každé kolo má své vlastní soutěže,
které sdílí seznam účastníků a výsledkovou listinu s ostatními koly ve skupině. Soutěže
ovšem mají své vlastní úlohy, termíny a stav soutěže.
<p>V některých kolech se hodí, aby soutěže v jednotlivých oblastech měly <b>svou vlastní
uzávěrku</b> odevzdávání a opravování. Tehdy kolo ze stavu <em>běží</em> přepneme do <em>po oblastech</em>.
Každá oblast nyní bude ve stavu <em>běží</em> (zdědila předchozí nastavení kola), ale garant
oblasti může podle potřeby přepínat do dalších stavů. Až budou všechny oblasti ve stavu <em>ukončeno</em>,
celostátní garant kolo také přepne do <em>ukončeno.</em>
<h3>Účastníci</h3>
<p>Garanti mohou přihlašovat účastníky do soutěže <b>importem</b> souboru ve formátu CSV.
Tento soubor můžete vyrobit v Excelu či jiném tabulkovém kalkulátoru a pak do CSV exportovat.
Přečtěte si prosím <a href='{{ url_for('doc_import') }}'>popis formátu</a>.
<p>Import najdete v záložce „Soutěž“, kde si nejprve vyberete kolo a pak oblast.
Nadřazení garanti také mohou importovat více oblastí najednou na stránce kola (v souboru
pak musí být uveden i sloupec s kódem oblasti).
<p>Kód školy najdete u školy v hierarchii míst (záložka „Místa“). Také si můžete stáhnout
seznam všech škol ve formátu CSV a prohlížet si ho v Excelu (ten je v záložce „Domů“).
Náš seznam obsahuje všechny školy z Rejstříku škol Ministerstva školství. Je ale možné,
že v něm některé školy chybí. V takovém případě školu založte tlačítkem „Přidat nové podřízené
místo“ na stránce obce. Kdyby chyběla i obec, založte ji stejným způsobem na stránce okresu.
<p>Účastníkovi také můžete přidělit <b>soutěžní místo</b>, na kterém soutěží. Každé soutěžní
místo pak může mít svůj <b>dozor</b> (viz popis rolí). Typické situace jsou tyto:
<ul>
<li><i>všichni soutěží na jednom místě</i> – tehdy se místo nevyplní, takže se
jako místo automaticky doplní oblast, kde se soutěž koná. Odevzdávat mohou
buď účastníci sami nebo garant oblasti nebo přidělený dozor.
<li><i>každý soutěží doma</i> – tehdy se také místo nevyplní, žádná dozorová role
se nepřiděluje a odevzdávají sami účastníci. Případně může zasáhnout garant.
<li><i>soutěží se na různých místech</i> – tehdy se vyplní konkrétní soutěžní místa
(to mohou být třeba školy, nebo si můžete založit speciální místo typu „soutěžní
místo“), těmto místům se přidělí dozorové role a odevzdávat mohou účastníci sami,
dozor, případně garant.
</ul>
<p>Pokud importujete účastníka, který dosud neměl založen účet, účet se automaticky vytvoří
a účastníkovi se pošle e-mail s odkazem na nastavení hesla.
<h3>Dozor</h3>
<p>Osoby vykonávající dozor na soutěžních místech jde také hromadně importovat.
Funguje to podobně jako import účastníků, opět je k dispozici <a href='{{ url_for('doc_import') }}'>popis formátu</a>.
<p>Dozírajícím se automaticky založí organizátorské účty (pokud je ještě nemají) a přidělí
se jim dozorová role k příslušnému kolu a soutěžnímu místu.
<p>Dozor se ke svému soutěžnímu místu dostane přes Soutěž » výběr kola » výběr soutěže »
výběr soutěžního místa. Pak si může prohlížet seznam účastníků a odevzdané úlohy
a také za účastníky odevzdávat.
<h3>Opravovatelé</h3>
<p>Opravovatelé si mohou prohlížet účastnická řešení, nahrávat do systému jejich opravené verze
a udělovat body a poznámky.
<p>Také je možné stáhnout si najednou všechna účastnická řešení jako jeden ZIP, do řešení
dopsat poznámky a pak je zase jako ZIP nahrát zpět. Přitom je nutné zachovat jména souborů.
<p>Podobně jako dozor, i opravovatele můžete importovat.
{% endblock %}