Skip to content
Snippets Groups Projects
Commit c20a184e authored by Jiří Kalvoda's avatar Jiří Kalvoda
Browse files

TEACHING 25l += cvic2

parent 621b19ec
No related branches found
No related tags found
No related merge requests found
......@@ -92,6 +92,7 @@ with web.Module("teaching_25_past1") as module:
b.line.th("Příklady")
with b.tbody:
b<<lesson(1, "20. 2.", "Elementární pravděpodobnost")
b<<lesson(2, "27. 2.", "Podmíněná pravděpodobnost")
return base_page(b.root)
......
\documentclass{article}
\usepackage{cvika}
\newcommand\calF{{\cal F}}
\begin{document}
\Nadpis{\bf 2. cvičení z PSt --- 27.2.2025 (Jiří Kalvoda)}
\hbox to \hsize{\hskip -3cm plus 1 fil \emph{Veškeré materiály ke cvičení naleznete na \url{https://kam.mff.cuni.cz/~jirikalvoda/vyuka/25l/past1/}.\hskip -3cm plus 1 fil }}
\pr Dokažte, že pro dva jevy $A$, $B$ platí $\P(A \cup B) = \P(A) + \P(B) - \P(A \cap B)$.
\nadpis{Podmíněná pravděpodobnost, Bayesova věta}
\pr
Házíme dvakrát mincí. Je větší pravděpodobnost, že dvakrát padne panna, za
předpokladu, že první hod byla panna NEBO že dvakrát padne panna, za
předpokladu, že \emph{některý} hod byla panna?
\pr
Jaký je vztah tvrzení $\P(A|B) > P(A)$ a $\P(B|A) > P(B)$?
\pr
V krabici sto mandarinek jsou čtyři zkažené.
Vytáhneme postupně tři mandarinky.
Označme $A_i$ jev \uv{$i$-tá mandarinka není zkažená}.
\cast Spočtěte $P(A_1 \cap A_2)$. \textbf{Využijte podmíněnou pravděpodobnost.}
\cast Spočtěte $P(A_1 \cap A_2 \cap A_3)$. Opět využijte podmíněnou pravděpodobnost. Pokud
si nebudete vědět rady, koukněte na první užitečný vzorec z druhé strany.
\pr
Máme tři normální hrací kostky a jednu kostku, kde jsou tři jedničky a tři dvojky.
Vybereme uniformně náhodně jednu z kostek, hodíme.
\cast Jaká je pravděpodobnost, že padne jednička?
\cast Pokud nám padla jednička, jaká je pravděpodobnost, že jsme vybrali normální kostku?
\pr
Petr dostává hodně emailů, ale 80 \% z nich jsou spamy. Jeho spamový filtr 90 \% spamů správně označí,
ale také 5 \% řádných emailů označí jako spam.
\cast Kolik procent emailů bude označeno jako spamy?
\cast Kolik procent řádných emailů je mezi těmi, co jsou označené jako spamy?
\cast Kolik procent spamů je mezi emaily, které testem prošly?
\pr
(Paradox Monty Halla)
V soutěžní hře soutěžící (tj.\ my) stojíme na podiu před třemi
dveřmi. Za jedněmi je auto (to chceme), za ostatními koza (tu
nechceme, moc žere). Vybereme si jedny dveře, ale než je otevřeme,
tak moderátor otevře jedny ze zbylých dveří, ukáže za nimi kozu, a
nabídne nám, že můžeme svoji volbu změnit. Máme to udělat? Pomůže
to? Uvědomte si, že zadání má (minimálně) následující dvě varianty:
\begin{enumerate}
\item[(a)] moderátor ví, kde je auto, a tomu přizpůsobí, které
dveře otevře;
\item[(b)] moderátor si hodí korunou, které dveře otevřít. (Jiné,
než ty, co jsme vybrali.) Kdyby odhalil auto, tak bychom asi nezaviněně prohráli,
ale to se zrovna nestalo.
\end{enumerate}
Pro snazší domluvu: vybereme dveře číslo~1, auto je za náhodnými dveřmi.
Poté, co moderátor otevře dveře~2 nebo~3, tak naši volbu změníme.
Spočítejte pravděpodobnost, že vyhrajeme auto, ve variantách~(a),~(b).
\pr* %podm, hravé
Alice má $n$ mincí, Bob $n+1$. Oba hodí všemi svými mincemi a spočítají, komu padne kolikrát panna.
Pravděpodobnost, že Bobovi padla vícekrát, je $1/2$. (Návod: Bob si dá jednu minci stranou a napřed spočítá
těch $n$ ostatních, teprve pak připočte tu poslední.)
\pr %podm, hravé
Varianta problému s obálkami:
ve dvou obálkách je v každé částka daná nějakým reálným číslem, v každé jiným.
Máme dovoleno jednu obálku otevřít a pak se rozhodnout, zda si necháme tu,
nebo tu druhou. Jak můžeme s pravděpodobností $> 1/2$ získat obálku s vyšším obnosem?
[Návod: nebude to o moc víc než $1/2$, navíc ta pravděpodobnost závisí na tom, jak se
dané dvě částky liší. Použijte nějakou klesající funkci $F : \RR \to (0,1)$, pokud
vyberete obálku s částkou $x$, změňte obálku s pravděpodobností~$F(x)$.]
\nadpis{Bonusy}
\pr (Simpsonův paradox)
V této úloze budeme mít bonbony dvou druhů: dobré červené a nedobré zelené.
Bonbony ale vybíráme z nádoby poslepu (nebo jsme barvoslepí).
Rozhodněte, zda se může stát následující podivnost:
\begin{itemize}
\item Při vytahování bonbonu z bílé krabice máme vyšší pravděpodobnost, že vytáhneme dobrý bonbon, než z černé krabice.
\item Při vytahování bonbonu z bílého sáčku máme vyšší pravděpodobnost, že vytáhneme dobrý bonbon, než z černého sáčku.
\item Pokud přesypeme bonbony z bílého sáčku do bílé krabice (a z černého do černé krabice), tak budeme mít lepší pravděpodobnost
vytažení dobrého bonbonu v černé krabici.
\end{itemize}
\pr (Prosecutor's fallacy)
Paní C umřely dvě děti krátce po narození. Je obžalovaná za dvojnásobnou vraždu. Žalobce argumentuje takto:
Pravděpodobnost syndromu náhlého úmrtí kojenců je $1/8500$. Takže pravděpodobnost dvou takových jevů je
$1/8500^2$. Tudíž pravděpodobnost, že paní C je nevinná je $1/8500^2$, což je hodně málo.
Formulujte argumenty žalobce v řeči pravděpodobnosti a nalezněte v nich dvě chyby.
\nadpis{K procvičení}
\pr %podm, total prob, rutina/trik
Máme $k$ nádob, v každé z nich $a$ bílých a $b$ černých míčků.
Z první vybereme náhodný míček, vhodíme do druhé. Pak z ní vybereme náhodný míček, vhodíme do třetí, atd.
Jaká je pravděpodobnost, že z poslední nádoby vytáhneme bílý míček?
\pr %podm, total prob, rutina/trik
V urně je $a$ černých a $b$ bílých míčků. Postupně z ní (bez vracení) taháme míčky.
Jaká je pravděpodobnost, že první vytažený míček je černý? Druhý, třetí, \dots?
\pr
V krabici je $m$ bílých a $n$ černých míčků.
Dva hráči střídavě tahají míčky, první kdo vytáhne bílý míček prohrál.
Jaká je pravděpodobnost~$p(m,n)$, že prohraje první hráč? (Sestavte rekurentní formuli,
tj. formuli pro $p(m,n)$ pomocí $p(m',n')$ pro $m'\le m$, $n' \le n$.)
\pr
Logická formule $A \implies B$ je ekvivalentní obměně $\neg B \implies \neg A$.
Budeme se zabývat analogiemi zahrnujícími pravděpodobnost.
\cast Ukažte, že pokud $\P(B | A) = 1$, tak také $\P(A^c | B^c) = 1$.
\cast Ukažte, že je však možné, aby $\P(B | A) \doteq 1$, ale $\P(A^c | B^c) \doteq 0$.
%TODO: původně jsem měl na konci 1 místo nuly, ale nedávalo mi to
%smysl. Snad je to takhle OK :)
\nadpis{Užitečné vzorce}
\begin{itemize}
\item
Pokud $A_1, \dots, A_n \in \calF$ a $\P(A_1 \cap \dots \cap A_n) > 0$, tak
$$
\P(A_1 \cap A_2 \cap \dots \cap A_n) =
% \P(\cap_{i=1}^n A_i) =
\P(A_1)
\P(A_2 | A_1)
\P(A_3 | A_1 \cap A_2)
\ldots
\P(A_n | \bigcap_{i=1}^{n-1} A_i)
$$
\item
Pokud $B_1, B_2, \dots$ je rozklad $\Omega$ a $A \in \calF$, tak
$$
\P(A) = \sum_i \P(A|B_i) \P(B_i)
$$
(sčítance s $\P(B_i)=0$ považujeme za 0).
\item
Za předpokladů minulé části,
$$
\P(B_j|A) = \frac{\P(B_j) \P(A|B_j)}{\sum_i \P(B_i) \P(A|B_i)}
$$
\end{itemize}
\end{document}
\nadpis{Hrátky s náhodnými veličinami}
\pr Prokop hází basketbalovým míčem na koš, v každém pokusu má pravděpodobnost zásahu $1/10$, pokusy jsou nezávislé.
Skončí po prvním zásahu. Označme $X$ celkový počet hodů.
\cast Jaká je $\P(X > k)$?
\cast Jaká je distribuce $X$? Tj. určete pravděpodobnostní funkci
$p_X$, tj. pro každé $x$ určete $\P(X=x)$.
\cast Jaká je $\P(X \ge 10 | X \ge 5)$?
\cast Jaká je $\E(X)$?
\pr Pokračování z minulé úlohy: označme $Y = X \bmod 2$,
tj. $Y = 0$, pokud je $X$ sudé, jinak $Y=1$. Určete distribuci $Y$.
\pr Quido také hází míčem na koš, má pravděpodobnost $p$, že se
trefí. Označme $Z$ počet zásahů z~$n$~pokusů.
Určete distribuci~$Z$.
\nadpis{Nezávislé jevy}
\pr %teorie, rutina
Pokud jsou jevy $A$, $B$ nezávislé, tak jsou nezávislé i jevy $A$, $B^c$.
A také jevy $A^c$, $B^c$.
\pr Mohou být dva jevy nezávislé a zároveň disjunktní?
\pr Najděte jevy $A$, $B$, $C$ takové, že $\P(A\cap B \cap C) = \P(A) \P(B) \P(C)$, ale
jevy nejsou po dvou nezávislé.
%% prvočíselný unif. prostor?
\nadpis{Bayesova věta}
\pr
Petr dostává hodně emailů, ale 80 \% z nich jsou spamy. Jeho spamový filtr 90 \% spamů správně označí,
ale také 5 \% řádných emailů označí jako spam.
\cast Kolik procent emailů bude označeno jako spamy?
\cast Kolik procent řádných emailů je mezi těmi, co jsou označené jako spamy?
\cast Kolik procent spamů je mezi emaily, které testem prošly?
\pr %
Kouřovými signály přenášíme binární soubor. Je proto poměrně vysoká pravděpodobnost chyby u každého bitu:
0 se jako 0 přenese jen s pravděpodobností $0.9$, 1 jako 1 jen s pravděpodobností $0.8$.
Předpokládejme (trochu neseriózně), že jednotlivé znaky se přenáší nezávisle.
Dále předpokládejme, že ve vysílané zprávě je stejně nul a jedniček.
\cast Pokud jsme dostali signál 0, jaká je pravděpodobnost, že byl opravdu vyslán?
\cast Dostali jsme zprávu 0010. Jaká je pravděpodobnost, že byla opravdu vyslána?
\cast Jak se výpočet změní, pokud budeme pro kontrolu vysílat každý symbol třikrát (a pak vezmeme častější z těch tří pokusů)?
\pr
Pokud vidíme bílého pudla, zvyšuje to naši důvěru, že je každá vrána černá?
\nadpis{K procvičení}
\pr
V truhle je sto mincí. Z nich 99 je normálních, ale jedna má na obou stranách orla.
Vytáhneme náhodnou minci a šestkrát s ní hodíme, pokaždé padne orel. Jaká je pravděpodobnost, že
jsme si vytáhli \uv{dvouorlovou} minci? (Zkuste napřed odhadnout, pak spočítat.)
\pr
Na chorobu $C$ máme dva testy, $A$ a $B$. Test $A$ má sensitivitu i specificitu
$p = 0.95$. Test $B$ vždy řekne, že pacient je zdravý. Předpokládejte, že $\P(C) = 0.01$.
\cast
Spočtěte pro oba testy pravděpodobnost úspěchu (tj. správné odpovědi), použijeme-li je na
náhodného pacienta. Rozmyslete si, co to říká o užitečnosti obou testů.
\cast
Pro jaké $p$ je pravděpodobnost úspěchu obou testů stejná?
\pr %Bayes a trik navíc
Ve volbách hlasují lidé pro dva kandidáty, $A$ a $B$. Při odchodu z volební místnosti
jsou voliči náhodně požádáni o účast v exit-poll. Předpokládejme, že kdo odpoví, odpoví
popravdě koho volil, ale ne všichni se zúčastní. Označíme-li $E$ množinu voličů, kteří se
exit-pollu zúčastní, tak předpokládejme $\P(E|A) = 0.7$ a $\P(E|A^c)=0.4$.
Výsledky exit-pollu jsou 60 \% pro~$A$. Jaký je skutečný podíl lidí, kteří hlasovali pro~$A$?
%% Nejlepší řešení (asi):
% P(A|E) = P(A) P(E|A)/c
% P(B|E) = P(B) P(E|B)/c
% vydělením se zbavíme c, dostaneme P(A)/P(B) = 6/7, snadno dopočteme.
%
% Nebo rovnou bez Bayese:
% P(E)P(A|E) = P(A)P(E|A)
% P(E)P(B|E) = P(B)P(E|B)
% a zase
\pr
Máme tři normální hrací kostky a jednu kostku, kde jsou tři jedničky a tři dvojky.
Vybereme uniformně náhodně jednu z kostek, hodíme a padne jednička. Jaká je pravděpodobnost, že
jsme vybrali normální kostku?
\pr %podm, total, rutina
Pro plánování výletu do Krkonoš používáme českou a polskou předpověď počasí.
Předpokládejme, že každá z nich má tutéž pravděpodobnost úspěchu $p \in [0,1]$,
obě předpovědi jsou nezávislé. Používáme je takto: pokud se shodují, věříme jim, pokud ne,
rozhodneme se náhodně. Jaká je pravděpodobnost, že se rozhodneme správně?
0% Loading or .
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Please register or to comment