{% extends "base.html" %} {% block title %}Popis systému pro organizátory{% endblock %} {% block body %}

Účty a role

Každý účet v systému je jednoznačně identifikovaný e-mailovou adresou. Rozlišujeme účty účastníků, organizátorů a správců. Organizátorské účty mohou mít přiděleny role pro jednotlivé oblasti (kraje, okresy, školy), kategorie či kola soutěže.

Existují tyto role:

Role se přidělují takto:

Může se stát, že budoucí organizátor už má účastnický účet (je to bývalý účastník nebo si pomocí registrace účet založil sám). Pak je potřeba účet nejdřív převést na organizátorský. To jde udělat vyhledáním uživatele mezi účastníky a zmáčknutím tlačítka pro převod účtu.

Hierarchie míst

Jednotlivé oblasti a školy, kde se soutěží, jsou zařazeny do hierarchie míst. Jsou to:

Každé místo má přiřazeno jméno, pod kterým se uvádí na webu, ve výsledkových listinách apod. Také může mít nepovinný kód z písmen a číslic – pomocí něj se na místo odkazuje v tabulkách. Kraje a okresy mají kódy podle automobilových SPZ. Dalším místům je můžete přidělit. Nemá-li místo kód, použije se interní ve tvaru #číslo.

Místa od obce níže mohou editovat garanti, vyšší oblasti pouze správce.

Pojmenování škol

Oficiální názvy škol zkracujeme do systematické podoby, kterou uvádíme ve výsledkových listinách. Držte se prosím následujících konvencí:

Soutěžní kola

Olympiáda se skládá ze soutěžních kol. Každé kolo má tyto vlastnosti:

Pro každé kolo pak existují soutěže – instance kola v jednotlivých oblastech. Např. krajské kolo má samostatnou soutěž v každém kraji.

Soutěžní kolo se nachází v jednom z následujících stavů:

Omezení daná stavem soutěže neplatí pro garanty, ti mohou vždy všechno.

Kola zatím zakládá správce, soutěž může založit garant (přesněji řečeno kdokoliv, kdo pak bude mít právo tuto soutěž spravovat). Pokud chcete založit soutěže ve všech krajích/okresech, řekněte si správci, ten to umí udělat najednou.

Kolo může mít více částí – typický příklad je ústřední kolo, které se skládá z dvou soutěžních dnů. OSMO tuto situaci reprezentuje skupinou kol, která sdílí kategorii a pořadí kola, ale mají různá čísla částí. Každé kolo má své vlastní soutěže, které sdílí seznam účastníků a výsledkovou listinu s ostatními koly ve skupině. Soutěže ovšem mají své vlastní úlohy, termíny a stav soutěže.

V některých kolech se hodí, aby soutěže v jednotlivých oblastech měly svou vlastní uzávěrku odevzdávání a opravování. Tehdy kolo ze stavu běží přepneme do po oblastech. Každá oblast nyní bude ve stavu běží (zdědila předchozí nastavení kola), ale garant oblasti může podle potřeby přepínat do dalších stavů. Až budou všechny oblasti ve stavu ukončeno, celostátní garant kolo také přepne do ukončeno.

Registrace

Účastníci si mohou sami založit účet a pak se pomocí něj přihlásit do domácího kola. Přesněji řečeno každé kolo může mít nastaven jeden ze tří režimů registrace:

Do vyšších kol obvykle účastníky nepřihlašujeme přímo, ale používáme tlačítko „Postup z minulého kola“ na stránce soutěže.

Import účastníku

Garanti mohou přihlašovat účastníky do soutěže importem souboru ve formátu CSV. Tento soubor můžete vyrobit v Excelu či jiném tabulkovém kalkulátoru a pak do CSV exportovat. Přečtěte si prosím popis formátu.

Import najdete v záložce „Soutěž“, kde si nejprve vyberete kolo a pak oblast. Nadřazení garanti také mohou importovat více oblastí najednou na stránce kola (v souboru pak musí být uveden i sloupec s kódem oblasti).

Kód školy najdete u školy v hierarchii míst (záložka „Místa“). Také si můžete stáhnout seznam všech škol ve formátu CSV a prohlížet si ho v Excelu (ten je v záložce „Návod“). Náš seznam obsahuje všechny školy z Rejstříku škol Ministerstva školství. Je ale možné, že v něm některé školy chybí. V takovém případě školu založte tlačítkem „Přidat nové podřízené místo“ na stránce obce. Kdyby chyběla i obec, založte ji stejným způsobem na stránce okresu.

Účastníkovi také můžete přidělit soutěžní místo, na kterém soutěží. Každé soutěžní místo pak může mít svůj dozor (viz popis rolí). Typické situace jsou tyto:

Pokud importujete účastníka, který dosud neměl založen účet, účet se automaticky vytvoří a účastníkovi se pošle e-mail s odkazem na nastavení hesla.

Import organizátorů

Účty a role organizátorů je také možné zakládat hromadně pomocí importu. Funguje to podobně jako import účastníků, opět je k dispozici popis formátu.

Importovat organizátory jde do konkrétní soutěže (na stránce soutěže, přidělí se role omezené na tuto soutěž), do konkrétního kola (na stránce kola) nebo obecně (v záložce „Organizátoři“, tak lze zakládat neomezené organizátorské role, což se hodí například pro garanty).

Protokoly

OSMO umí vytvořit formuláře protokolů s hlavičkami a QR kódy. Pokud je vytisknete a po soutěži naskenujete, OSMO umí skeny automaticky roztřídit podle úloh a soutěžících.

Protokoly mohou mít několik různých hlaviček:

Bodování a výsledkové listiny

V nastavení soutěžního kola lze určit několik vlastností pro bodování:

Dále se v soutěžním kole definují úlohy, které mohou (ale nemusí) mít stanovený maximální počet bodů. Body za jednotlivé úlohy se pak dají vyplňovat přes tabulku úlohy na webu, nebo importem souboru s body.

Výsledkové listiny systém zobrazuje hlavně pro jednotlivé soutěže, ale lze si nechat zobrazit výsledkovou listinu pro kteroukoliv úroveň hierarchie kola (v takovém případě může obsahovat sdružené výsledky z více soutěží).

Pokud je potřeba zaznamenat výsledek losování pro zjednoznačnění pořadí, může to udělat garant dané soutěže na stránce s výsledkovou listinou pomocí tlačítka „Zjednoznačnit pořadí“.

Pro vydání oficiální výsledkové listiny (kterou lze zveřejnit i řešitelům) nejprve musí garant soutěže uložit současnou verzi výsledkové listiny – tím vznikne uložená verze, o které systém zaručuje, že se již nebude měnit. Toto je možné udělat jen u výsledkové listiny pro konkrétní soutěž (nelze to učinit pro sdružené výsledkové listiny v hierarchii soutěžního kola).

Po uložení verze výsledkové listiny ji může garant soutěže zveřejnit. Tím se výsledková listina zobrazí soutěžícím v jejich rozhraní, pokud je soutěž ve stavu ukončeno. {% endblock %}